SPECIAL OFFER!!!

Dapatkan Kata-Kata Hikmah Setiap Hari





Untuk mendapatkan Kata-Kata Hikmah dan info menarik ke email anda setiap hari, sila daftarkan email anda di bawah.


(Jangan lupa selepas masukkan email, buka email untuk mengesahkan pendaftaran)

Sila masukkan email anda:

Delivered by FeedBurner

Ads Google

Monday, December 27, 2010

Madah Hari Ini (2010-12-27)

"If You are Feeling Happy, don't ever forget to be prepared and confront dissapointment"

'Best' sangat ke dengan madah 'omputih' ni? kali ni pun Madah 'omputih' juga.
Okeylah. Ni adalah madah 'omputih' yang terakhir untuk tahun ni. Tahun depan insyaallah ada lagi. Madah ni saya dapat dari Kakak tersayang di Facebook dia.
Saya mulakan dengan 'translation' untuk ayat di atas tersebut.

"Jika kita merasa Gembira dan Senang Hati, jangan lupa sediakan diri untuk menghadapi kekecewaan."

Hmm... 'Translation' ada sedikit yang tak kena. Tak sedap bunyinya. Tapi tak mengapa... Makna ayat lebih kurang begitulah.
Kita perlu sentiasa beringat, di kala kita dalam keadaan bergembira, akan ada masa kita diuji dengan kekecewaan dan kesedihan. Ini adalah lumrah kehidupan kita sebagai manusia di muka bumi ini, untuk melihat sejauh mana tahap keimanan kita kepada Allah. Ini ada dijelaskan di dalam Al-Quran:

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.?
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Begitulah apa yang berlaku, setiap ujian daripada Allah adalah untuk melihat sejauh mana tahap iman seseorang hambanya. Namun ada orang yang tak mengerti dan persoalkan kenapa perkara-perkara yang menyedihkan berlaku pada diri mereka. Maka jawapan untuk itu terdapat di dalam Al-Quran:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

Sesungguhnya, kita cumalah Insan yang lemah dihadapan-Nya. Tidak berkuasa satu pun tanpa izin dari-Nya. Oleh itu, kita kenalah sentiasa ingat pada Allah. Jika kita rasa tiada tempat untuk kita mengadu dan memohon pertolongan. Ingatlah, Allah sentiasa ada untuk kita:

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

Allah sentiasa bersama hambanya yang bersabar dan beriman. Setiap kesedihan dan kesusahan ada kegembiraan dipenghujungnya. Seperti dalam firman Allah:

"Maka sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan"
-Surah Al-Insyirah ayat 5

kemudian ditegaskan lagi...

"Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan"
-Surah Al-Insyirah ayat 6

Dua kali Allah tegaskan perkara ini. Oleh itu, kita sebagai hambanya, jangan khuatir. Allah sentiasa ada bersama dengan kita. Tingkatkan tahap keimanan kita pada-Nya. Lakukan segala suruhan-Nya... Insyaallah segalanya akan selamat...

Akhir sekali..

Silalah hayati lagu dari Maher Zain - INSYAALLAH




Untuk download lagu ini klik sini

Wassalam...

Ikhlas,
-Asfandi-

Wednesday, December 22, 2010

7 Sunnah Rasulullah

7 Sunnah Rasulullah S.A.W

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua: Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari. Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga: Jangan tinggalkan Masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah ke mana pun langkahkan kaki ke masjid dulu, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat: Jaga Solat Dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat Dhuha.

Kelima: Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh: Amalkan Istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani dan jiwa yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada kebendaan dan keduniaan.

Wallahualam...

Wednesday, December 15, 2010

Madah Hari ini (2010-12-15)

"Nobody Can Go Back And Start A New Beginning, But Anyone Can Start Today And Make A New Beautiful Ending"

Madah 'omputih'juga hari ini.
'Translation' ke bahasa melayu lebih kurang berbunyi begini.

"Tiada Seorang pun yang berupaya untuk kembali ke masa lalu untuk memulakan semula sesuatu perkara, Tetapi setiap daripada kita boleh mulakannya hari ini untuk suatu pengakhiran yang indah"

Begitulah lebih kurang alih bahasanya.

Rujuk semula kepada pertanyaan daripada Imam Al-Ghazali kepada murid-muridnya:
Soalan Kedua : "Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?"
Maka Jawab Imam Al-Ghazali, MASA LALU. Walaubagaimana pun kita mencuba, kita tidak akan dapat kembali ke masa lalu. Oleh itu kita perlu menjaga hari ini dan hari-hari yang mendatang.

Soalan Pertamanya pula : "Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?"
Maka jawab Imam Al-Ghazali, MATI. Bila-bila masa sahaja mati boleh datang pada kita, kerana itu adalah janji Allah. Segala apa kebaikan yang ingin kita buat, mulakan sekarang. Semoga, pengakhiran hidup kita ini dalam kebahagian, keindahan dan mendapat keredhaan daripada Allah s.w.t.

Wassalam.

Ikhlas,
-Asfandi-

Monday, December 13, 2010

Penantian Menguji Tahap Kesabaran

Assalamualaikum Semua...

Selamat Pagi saya ucapkan kepada semua, dan tak lupa juga "Selamat Hari Isnin" bagi yang memerlukannya. Kenapa nak selamat pada hari Isnin. Mengikut kajian pakar, hari Isnin merupakan hari yang paling 'stress' kepada semua pekerja, terutama sekali pekerja pejabat. Hari Isnin merupakan hari yang paling 'stress' kerana hari ini la operasi syarikat banyak menggunakan perkataan 'URGENT'. Hehehe... Semua nak urgent. Dokumen itu URGENT, surat ini URGENT, duit sales perlu bank in URGENT, cek perlu bank in URGENT. Dan banyak lagi proses-proses yang perlu URGENT.
Begitulah juga yang berlaku pada jadual hidup saya... Saya meng'URGENT'kan kerja saya pagi ini dengan datang awal ke kedai seawal 8.43am supaya dapat pergi ke bank awal. Bila semua dah selesai boleh la rehat sekejap sementara menunggu waktu bekerja tengahari nanti. Di kesempatan ini, saya ingin kongsikan cara untuk redakan 'stress';

Berzikir:
Berzikirlah 'Lailahaillallah', atau apa-apa saja zikir mengingati Allah supaya dapat menenangkan hati dan diri kita. Insyaallah...

Lagi satu cara nak redakan 'stress' adalah dengan terapi aroma menggunakan wangian bunga-bungaan seperti Lavender atau Waterlily.
Wangian ini mampu bertindak sebagai penenang dalam diri kita dengan menjadikan kita 'relax' dan 'cool', sesuai sekali digunakan sebelum tidur atau ketika ingin mendapatkan rehat yang berkualiti. Pastikan diri anda bebas dari 'stress'. Kerana dengan 'stress' banyak penyakit yang berbahaya boleh timbul seperti Darah tinggi, Hypertension.

Penantian berakhir juga, staf saya dah datang, waktu sekarang pun menunjukkan 9.16am. Pintu kedai sedang dibuka. Oleh itu sampai di sini dulu coretan saya hari ni.

Wassalam...

Ikhlas,
-Asfandi-

Madah Hari ini (2010-12-13)

Do more than exist, LIVE.
Do more than touch, FEEL.
Do more than look, OBSERVE.
Do more than read, ABSORB.
Do more than think, PONDER.
Do more than hear, LISTEN.
Do more than talk, "Say Something Positive".

Kali ini madah berbentuk bahasa 'omputih' pula.
Rasanya, semua faham kot makna yang terdapat pada ayat-ayat di atas. Ada satu perkataan yang pada mulanya saya tak tau maknanya, 'PONDER'. Tapi lepas bertanya kepada kakak tersayang, akhirnya saya tau makna perkataan tersebut. Ponder tu maksudnya merenung atau mendalami. Jadi daripada berfikir sahaja, baik kita mendalami apa yang kita fikirkan...
Selamat berfikir dan mendalami...




Wassalam...

Ikhlas,
-Asfandi-

Friday, December 10, 2010

Blog Pilihan Malaysia 2010



Assalamualaikum Semua,

Pagi ni seperti biasa sentiasa bangun awal. Lepas sarapan, buka internet. Jalan-jalan tengok blog orang lain. Semakin jauh berjalan banyak info yang dapat. Tengah blogwalking ni terserempak pula dengan satu blog; Blog Pilihan Malaysia. Skrg ni tengah kempen mencari pemenang Blog Baru Pilihan Malaysia 2010. Syabas Bro Azman kerana menganjurkan aktiviti sihat ni. Teruskan usaha murni ini. Di samping dapat mengeratkan ukhuwah sesama blogger, boleh juga memperkenalkan blog masing-masing di persada Malaysia dan Antarabangsa.

Coretan,
-Asfandi-

Thursday, December 9, 2010

Madah Hari ini (2010-12-09)

"andaiNya KiTa TidAk DpT MeNgAsiHi...JGNlaH PuLa KitA mEnYaKitI HatInYa...SeSunGguHnyA ALLAH ItU MAHA ADIL"

Apa yang dapat dikupaskan di sini adalah. Konsep redha tu perlu ada. "Andai dia tidak ku miliki, mungkin Allah telah tetapkan aku dengan pilihan yang lebih baik..." Kan elok jika kita berbaik sangka? Sentiasa redha dengan ketentuan Allah. Tapi ingin, usaha tu perlu ada. Selepas habis berusaha tapi keputusannya tetap bertentangan dengan apa yang kita inginkan. Terima dengan hati yang ikhlas. Belajar ikhlaskan diri tu untuk menerima takdir Allah. Insyaallah hidup Berkat hati Tenang. Sentiasa la berdoa agar kita sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah. Amin...

Ikhlas,
-Asfandi-

Wednesday, December 8, 2010

Sehari 3 Kata (2010-12-8)

1 >Kita jangan selalu mengharap, kerana mengharap tidak pasti tertunai. Tetapi kita boleh bersabar, kerana kesabaran itu mengajar kita erti kehidupan.)

2 >Setiap kita di dunia ini tidak mahu memilih jalan yg derita, hakikatnya tanpa usaha keajaiban tidak akan berlaku.

3 >Jangan menangis kerana gagal dalam cinta, sebab manusia akan meninggalkan apa yg di cinta.

Tuesday, December 7, 2010

Kasih Opah

Assalamualaikum Semua...

Sekarang ni atas Feri, dalam perjalanan nak balik ke tempat kerja. Tadi ada meeting kat Seberang Perai. Sementara nak tunggu Feri ni nak berlabuh, saya nak coretkan sedikit peristiwa yang berlaku baru sebentar tadi.

Sebelum saya naik Feri ni, saya singgah sekejap kat gerai seorang makcik ni. Dia menjual pisang goreng. Boleh kata hampir setiap minggu, jika balik dari meeting saya akan singgah untuk beli pisang goreng makcik ni. Setiap kali saya singgah kat gerai makcik ni, tak pernah sekali pun saya nampak dia tersenyum. Tapi hari ni lain sikit. Dia senyum memanjang... Kenapa ek??? Rupa-rupanya, cucu dia yang berumur 7 tahun ada membantu dia membungkus pisang goreng yang dipesan pelanggan. Patut la dia seronok...
Perbualan antara kami:

Saya : Pisang Goreng seringgit Makcik.
Makcik : Baik.

Saya : Yang ni apa makcik? Sambil menuding ke arah cucur kodok di depan saya.(Time tu mana saya tahu cucur apa tu)
Makcik : Cucur Kodok.

Saya : bagi saya seringgit.
Makcik : Baik.
Cucu Makcik : Nak masukkan berapa ketul ni Opah?(Sambil memegang plastik dan bersedia untuk memasukkan pisang goreng dan cucur kodok saya kedalam plastik)
Makcik : 5 ketul. Pandai cucu Opah... Bantu Opahkan? (Sambil tersenyum lebar memandang cucunya membungkus pisang goreng untuk saya)

Saya : Nugget tu kira macam mana Makcik?
Makcik : 3 seringgit.

Saya : Ok, yang tu pun bagi seringgit. (banyaknya makan, yelah dari pagi tadi tak makan apa)
Makcik : Tiga ringgit dik.

Saya : Ini duitnya Makcik...

Sepanjang 2 minit saya di sana, Makcik tu asyik tersenyum saja. Tak macam sebelum-sebelum ni. Masam je muka...
Apa yang dapat kita ambil sebagai pengajaran di sini adalah, Jangan lupa bawa anak-anak kita menjenguk datuk atau nenek mereka. Kerana datuk dan nenek amat merindui dan menyayangi mereka. Begitu juga kepada cucu-cucu yang dah dewasa, jangan lupa jenguk datuk dan nenek korang ye. Mereka menantikan kedatangan cucu-cucu kesayangan mereka.

Feri pun dan nak sampai kat jeti. Sampai sini saja coretan saya. Jumpa di lain hari.

Wassalam...

Ikhlas,
-Asfandi-




Sunday, December 5, 2010

Perkongisan Pengalaman Bercuti 1



Assalamualaikum Semua...

Tergerak hati saya untuk kongsikan pengalaman ketika saya bercuti di Sabah pada Hari Raya Aidilfitri yang lalu. Salah satu tempat yang kunjungi adalah 'Tagal' Sungai Moroli, Kampung Luanti, Ranau, Sabah. Tempat 'Fish Massage'. Di sini ikan-ikannya sangat jinak. Jika kita masuk ke dalam sungai, ikan akan berduyun-duyun datang ke arah kita untuk memberikan urutan.

Info:
Dalam dialek bahasa tempatan Bangsa Kadazandusun, 'Tagal' bermaksud tidak mengail/menangkap/memancing ikan atau apa-apa sahaja aktiviti yang boleh menyebabkan ikan dikeluarkan dari sungai. Tujuan 'tagal' ini dilakukan adalah untuk memelihara ekosistem alam bagi generasi masa hadapan. Dengan adanya 'tagal' ini, aktiviti menangkap ikan terkawal, dan ikan-ikan dapat membiak dengan banyak di sekitar sungai tersebut(sebab tu ikan-ikan semua jinak kat sungai ni).


Lihat gambar saya kat bawah ni:


Baru sampai ke Sungai Moroli, Kampung Luanti.


Papan Tanda


Antara Peraturan-peraturan yang terdapat di sini.
Diharap kita dapat mematuhi peraturan yang telah ditetapkan agar segala aktiviti bejalan lancar, dan tidak merosakkan alam-sekitar.


Lihatlah bagaimana jinaknya ikan-ikan tersebut datang 'mengurut' kaki.


Ini pula saya. Saya ambil pakej rendam satu badan. Kena bayar RM10(15minit) je.


Macamana ada berani nak masuk ke dalam sungai sambil ditemani beratus ekor ikan kelah? Dan beberapa jenis ikan lain. Jangan risau, ikan-ikan ni takde gigi. Sebab tu dia tak dapat makan orang...



Di atas Jambatan Gantung Sungai Moroli.


Bagaimana? Teruja untuk melawat Sabah? Terdapat pelbagai lagi tempat-tempat menarik dan aktiviti-aktiviti menarik yang boleh kita lakukan di Sabah. Di samping kita berseronok, kita dapat melihat keindahan alam ciptaan Allah, dan kita juga dapat menghayati keunikan sesebuah tempat tersebut.

Bayaran Masuk

Bayaran Masuk

Umur

Bayaran

Penduduk Ranau (Malaysia)

Dewasa >18 yrs

RM 3.00

Kanak-kanak <18>

RM 1.00

Penduduk Luar (Malaysia)

Dewasa >18 yrs

RM 5.00

Kanak-kanak <18>

RM 2.00

Antarabangsa

Dewasa/Kanak-kanak

RM 10.00




Saturday, December 4, 2010

Pertanyaan Imam al-Ghazali

Enam Pertanyaan Imam al-Ghazali

Suatu hari, Imam al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya. Lalu Imam beliau bertanya bebeapa hal.

Pertama, “Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?. “ Murid-muridnya ada yang menjawab orang tua, guru, teman, dan kerabatnya. Imam al-Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah “Mati”. Sebab itu sudah janji Allah SWT bahwa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (QS. Ali Imran 185)

Lalu Imam al-Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua. “Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?”. Murid-muridnya ada yang menjawab negara Cina, bulan, matahari, dan bintang-bintang. Lalu Imam al-Ghazali menjelaskan bahwa semua jawapan yang mereka berikan adalah benar. Tapi yang paling benar, ujarnya, adalah “MASA LALU.” Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, kita tetap tidak mampu kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama.

Lalu Imam al-Ghazali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga. “Apa yang paling besar di dunia ini?”. Murid-muridnya ada yang menjawab gunung, bumi, dan matahari. Semua jawapan itu benar kata Imam Ghazali. Tapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini adalah “Nafsu” (QS. Al- a’araf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.

Pertanyaan keempat adalah, “Apa yang paling berat di dunia ini?”.
Ada yang menjawab baja, besi, dan gajah. Semua jawapan kalian benar, kata Imam Ghozali, tapi yang paling berat adalah “memegang AMANAH” (QS. Al Ahzab 72). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka untuk menjadi kalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga banyak dari manusia masuk ke neraka karena ia tidak bisa memegang amanahnya.

Pertanyaan yang kelima adalah, “Apa yang paling ringan di dunia ini?”.
Ada yang menjawab kapas, angin, debu, dan daun-daunan. Semua itu benar kata Imam al-Ghazali. Namun menurut beliau yang paling ringan di dunia ini adalah ‘meninggalkan SOLAT’. Gara-gara pekerjaan kita tinggalkan solat, gara-gara mesyuarat kita juga tinggalkan solat.

Lantas pertanyaan keenam adalah, “Apakah yang paling tajam di dunia ini?”. Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang. Benar kata Imam al-Ghazali. Tapi yang paling tajam adalah “lidah MANUSIA”. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri

Demikianlah 6 pertanyaan Imam al-Ghazali kepada murid-muridnya. Banyak yang dapat dipelajari dan diambil ikbira. Semoga kita semua akan dapat memperbaiki diri dan meningkatkan lagi taqwa kita kepada Allah. Insyaallah.

Ikhlas,

-Asfandi-

Thursday, December 2, 2010

Nasihat Luqmanul Hakim

"Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)”. Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji."
(Petikan ayat al-Quran; Surah 31 - Luqman, ayat 12)

Di sini terdapat beberapa nasihat daripada Luqmanul Hakim:

01 – Hai anakku: ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Bila engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan SAMPAN yang bernama TAKWA, ISInya ialah IMAN dan LAYARnya adalah TAWAKKAL kepada ALLAH.

02 – Orang – orang yang sentiasa menyediakan dirinya untuk menerima nasihat, maka dirinya akan mendapat penjagaan dari ALLAH. Orang yang insaf dan sedar setalah menerima nasihat orang lain, dia akan sentiasa menerima kemuliaan dari ALLAH juga.

03 – Hai anakku; orang yang merasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat dan taat kepada ALLAH, maka dia tawadduk kepada ALLAH, dia akan lebih dekat kepada ALLAH dan selalu berusaha menghindarkan maksiat kepada ALLAH.

04 – Hai anakku; seandainya ibubapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibubapamu adalah bagaikan baja bagi tanam tanaman.

05 – Jauhkan dirimu dari berhutang, kerana sesungguhnya berhutang itu boleh menjadikan dirimu hina di waktu siang dan gelisah di waktu malam.

06 – Dan selalulah berharap kepada ALLAH tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai ALLAH. Takutlah kepada ALLAH dengan sebenar benar takut ( takwa ), tentulah engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat ALLAH.

07 – Hai anakku; seorang pendusta akan lekas hilang air mukanya kerana tidak dipercayai orang dan seorang yang telah rosak akhlaknya akan sentiasa banyak melamunkan hal hal yang tidak benar. Ketahuilah, memindahkan batu besar dari tempatnya semula itu lebih mudah daripada memberi pengertian kepada orang yang tidak mahu mengerti.

08 – Hai anakku; engkau telah merasakan betapa beratnya mengangkat batu besar dan besi yang amat berat, tetapi akan lebih lagi daripada semua itu, adalah bilamana engkau mempunyai tetangga (jiran) yang jahat.

09 – Hai anakku; janganlah engkau mengirimkan orang yang bodoh sebagai utusan. Maka bila tidak ada orang yang cerdik, sebaiknya dirimulah saja yang layak menjadi utusan.

10 – Jauhilah bersifat dusta, sebab dusta itu mudah dilakukan, bagaikan memakan daging burung, padahal sedikit sahaja berdusta itu telah memberikan akibat yang berbahaya.

11 – Hai anakku; bila engkau mempunyai dua pilihan, takziah orang mati atau hadir majlis perkahwinan, pilihlah untuk menziarahi orang mati, sebab ianya akan mengingatkanmu kepada kampung akhirat sedangkan menghadiri pesta perkahwinan hanya mengingatkan dirimu kepada kesenangan duniawi sahaja.

12 – Janganlah engkau makan sampai kenyang yang berlebihan, kerana sesungguhnya makan yang terlalu kenyang itu adalah lebih baiknya bila makanan itu diberikan kepada anjing sahaja.

13 – Hai anakku; janganlah engkau langsung menelan sahaja kerana manisnya barang dan janganlah langsung memuntahkan saja pahitnya sesuatu barang itu, kerana manis belum tentu menimbulkan kesegaran dan pahit itu belum tentu menimbulkan kesengsaraan.

14 – Makanlah makananmu bersama sama dengan orang orang yang takwa dan musyawarahlah urusanmu dengan para alim ulamak dengan cara meminta nasihat dari mereka.

15 – Hai anakku; bukanlah satu kebaikan namanya bilamana engkau selalu mencari ilmu tetapi engkau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah bagaikan orang yang mencari kayu bakar, maka setelah banyak ia tidak mampu memikulnya, padahal ia masih mahu menambahkannya.

16 – Hai anakku; bilamana engkau mahu mencari kawan sejati, maka ujilah terlebih dahulu dengan berpura pura membuat dia marah. Bilamana dalam kemarahan itu dia masih berusaha menginsafkan kamu,maka bolehlah engkau mengambil dia sebagai kawan. Bila tidak demikian, maka berhati hatilah.

17 – Selalulah baik tutur kata dan halus budi bahasamu serta manis wajahmu, dengan demikian engkau akan disukai orang melebihi sukanya seseorang terhadap orang lain yang pernah memberikan barang yang berharga.

18 – Hai anakku; bila engkau berteman, tempatkanlah dirimu padanya sebagai orang yang tidak mengharapkan sesuatu daripadanya. Namun biarkanlah dia yang mengharapkan sesuatu darimu.

19 – Jadikanlah dirimu dalam segala tingkahlaku sebagai orang yang tidak ingin menerima pujian atau mengharap sanjungan orang lain kerana itu adalah sifat riya~ yang akan mendatangkan cela pada dirimu.

20 – Hai anakku; janganlah engkau condong kepada urusan dunia dan hatimu selalu disusahkan olah dunia saja kerana engkau diciptakan ALLAH bukanlah untuk dunia sahaja. Sesungguhnya tiada makhluk yang lebih hina daripada orang yang terpedaya dengan dunianya.

21 – Hai anakku; usahakanlah agar mulutmu jangan mengeluarkan kata kata yang busuk dan kotor serta kasar, kerana engkau akan lebih selamat bila berdiam diri. Kalau berbicara, usahakanlah agar bicaramu mendatangkan manfaat bagi orang lain.

22 – Hai anakku; janganlah engkau mudah ketawa kalau bukan kerana sesuatu yang menggelikan, janganlah engkau berjalan tanpa tujuan yang pasti, janganlah engkau bertanya sesuatu yang tidak ada guna bagimu, janganlah mensia siakan hartamu.

23 – Barang sesiapa yang penyayang tentu akan disayangi, sesiapa yang pendiam akan selamat daripada berkata yang mengandungi racun, dan sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari berkata kotor tentu akan menyesal.

24 – Hai anakku; bergaullah rapat dengan orang yang alim lagi berilmu. Perhatikanlah kata nasihatnya kerana sesungguhnya sejuklah hati ini mendengarkan nasihatnya, hiduplah hati ini dengan cahaya hikmah dari mutiara kata katanya bagaikan tanah yang subur lalu disirami air hujan.

25 – Hai anakku; ambillah harta dunia sekadar keperluanmu sahaja, dan nafkahkanlah yang selebihnya untuk bekalan akhiratmu. Jangan engkau tendang dunia ini ke keranjang atau bakul sampah kerana nanti engkau akan menjadi pengemis yang membuat beban orang lain. Sebaliknya janganlah engkau peluk dunia ini serta meneguk habis airnya kerana sesungguhnya yang engkau makan dan pakai itu adalah tanah belaka. Janganlah engkau bertemankan dengan orang yang bersifat talam dua muka, kelak akan membinasakan dirimu.

Semoga kita mendapat iktibar dan juga manfaat daripada nasihat-nasihatnya untuk kegunaan dunia dan akhirat. Insyaallah...

Ikhlas,

-Asfandi-


Wednesday, November 24, 2010

A Man with His 4 wives

Assalamualaikum..

Kali ni nak postkan cerita bahasa Inggeris pula. Citer ni boleh lah kita buatkan pedoman ye...

There was a rich merchant who had 4 wives. He loved the 4th wife the most and adorned her with rich robes and treated her to delicacies. He took great care of her and gave her nothing but the best. He also loved the 3rd wife very much. He's very proud of her and always wanted to show off her to his friends. However, the merchant is always in great fear that she might run away with some other men. He too, loved his 2nd wife. She is a very considerate person, always patient and in fact is the merchant's confidante. Whenever the merchant faced some problems, he always turned to his 2nd wife and she would always help him out and tide him through difficult times. Now, the merchant's 1st wife is a very loyal partner and has made great contributions in maintaining his wealth and business as well as taking care of the household. However, the merchant did not love the first wife and although she loved him deeply, he hardly took notice of her. One day, the merchant fell ill. Before long, he knew that he was going to die soon. He thought of his luxurious life and told himself, "Now I have 4 wives with me. But when I die, I'll be alone. How lonely I'll be!" Thus, he asked the 4th wife, "I loved you most, endowed you with the finest clothing and showered great care over you. Now that I'm dying, will you follow me and keep me company?" "No way!" replied the 4th wife and she walked away without another word. The answer cut like a sharp knife right into the merchant's heart. The sad merchant then asked the 3rd wife, "I have loved you so much for all my life. Now that I'm dying, will you follow me and keep me company?" "No!" replied the 3rd wife. "Life is so good over here! I'm going to remarry when you die!" The merchant's heart sank and turned cold. He then asked the 2nd wife, "I always turned to you for help and you've always helped me out. Now I need your help again. When I die, will you follow me and keep me company?" "I'm sorry, I can't help you out this time!" replied the 2nd wife. "At the very most, I can only send you to your grave." The answer came like a bolt of thunder and the merchant was devastated. Then a voice called out : "I'll leave with you. I'll follow you no matter where you go." The merchant looked up and there was his first wife. She was so skinny, almost like she suffered from malnutrition. Greatly grieved, the merchant said, "I should have taken much better care of you while I could have !"

Actually, we all have 4 wives in our lives :-

a. The 4th wife is our body. No matter how much time and effort we lavish in making it look good, it'll leave us when we die.

b. Our 3rd wife ? Our possessions, status and wealth. When we die, they all go to others.

c. The 2nd wife is our family and friends. No matter how close they had been there for us when we're alive, the furthest they can stay by us is up to the grave.

d. The 1st wife is in fact our soul, often neglected in our pursuit of material, wealth and sensual pleasure.

Monday, November 22, 2010

Bahaya Denggi

Assalamualaikum...

Dah lama tak melakarkan coretan di blog ni. Takde idea, dan takde masa yang sesuai nak menulis atau men'copy paste' artikel. Hari ni, keja full day, staf saya ambil emergency leave. Anaknya deman panas. Bila dah hantar ke hospital, doktor pula 'suspect' deman denggi. Terkejut juga saya dengar. Yelah kan, dalam tv kan ada iklan bahaya denggi ni. Kesian kat anak dia. Semoga Allah menyembuhkan dia dan memberikan kekuatan kepadanya. Amin...

Di antara tanda-tanda menghidap demam denggi:

Demam denggi bermula dengan demam mengejut, dengan sakit kepala teruk, sakit di belakang bebola mata, sakit sendi dan otot (myalgias dan arthralgias, sakit pinggang yang teruk menyebabkan ia juga digelar demam tulang-pecah - break-bone fever) dan gatal-gatal. Ciri-ciri keradangan demam denggi adalah bintik-bintik merah terang, dan biasanya muncul di anggota bahagian bawah - pada sesetengah pesakit, ia merebak hampir kepada keseluruhan tubuh. Tanda pada kulit yang klasik ialah seluruh kulit tubuh bertukar kemerahan diselangi dengan tompok-tompok kulit warna yang normal (island of white in a sea of red). Kemungkinannya terdapat gastritis dengan gabungan sakit perut, mual, muntah atau cirit-cirit. Pesakit juga boleh mendapat radang hati, radang otak (lebih pada kanak-kanak) dan juga dalam kes luarbiasa radang otot jantung (cardiomyopathy).

Demam denggi klassik berlarutan selama enam hingga tujuh hari dengan demam kembali memuncak pada akhir demam (dikenali sebagai pola biphasic). Secara klinikal bilangan sel darah pembeku (platelet) akan turun sehingga hilang demam diikuti dengan kehilangan bendalir plasma darah dari salur darah ke dalam tisu perantara atau ruang ke tiga (third space loss di antara selaput paru-paru, ruang peritoneum dan sebagainya), kerana kapilari darah menjadi rapuh (capillary fragillity). Pada peringkat ini pesakit terdedah kepada renjatan dan risiko perdarahan.

Kes DHF juga menunjukkan demam tinggi, fenomena pendarahan, trombositopenia (thrombocytopenia) dan haemoconcentration. Sebahagian kecil kes membawa kepada sindrom kejutan denggi (dengue shock syndrome) atau DDS yang mempunyai kadar kematian yang tinggi.


Bagaimana Demam Denggi Berjangkit

1. Nyamuk aedes membawa kuman deman denggi
2. Seorang yang sihat digigit oleh nyamuk aedes
3. Pesakit demam denggi mengandungi kuman denggi di dalam badannya.
4. Nyamuk aedes menggigit pesakit denggi


Info Demam Denggi

Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk Aedes betina. Cara penyebarannya ialah melalui gigitan nyamuk aedes orang yang berpenyakit virus denggi kepada orang yang sihat. Terdapat dua jenis denggi yang paling berat iaitu Demam Hemoragik Denggi (DHF) dan Sindrom Kejutan Denggi (DSS).

Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 - 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda. Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.

Denggi dan denggi berdarah merupakan penyakit febril akut (acute febrile), dijumpai di kawasan tropika, dengan taburan geografi serupa dengan malaria. Disebabkan oleh satu daripada empat virus serotype yang berkait rapat dari genus Flavivirus, famili Flaviviridae, setiap serotype cukup berbeza menjadikan tiadanya perlindungan bertindan (cross-protection) dan wabak denggi yang disebabkan oleh pelbagai serotype (hyperendemicity) boleh berlaku. Denggi disebarkan kepada manusia oleh nyamuk Aedes aegypti (hanya kadang-kala oleh Aedes albopictus).


Rawatan

Rawatan utama adalah terapi sokongan. Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya minum air. Sekiranya pesakit tidak mahu / mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk. Pemindahan darah mungkin diperlukan sekiranya bilangan platelet turun dengan banyaknya.Cara yang lain untuk mencegah penyakit ini juga pesakit perlu bersenam pada waktu pagi atau berjoging dan beriadah.Minum air paling penting dalam hidupan harian kita.Minum air mineral sekurang-kurangnye 8 gelas sehari atau selebih-lebihnya pun hanya maksimum 16 gelas sehari.


Pencegahan

Pada masa kini tidak terdapat vaksin siap untuk demam denggi flavivirus.
Cara mencegah denggi yang utama adalah menghapuskan atau mengurangkan vektor nyamuk pembawa denggi. Langkah menghapuskan takungan air (seperti dalam bekas bunga) terbukti berkesan bagi mengawal penyakit bawaan nyamuk.
Pengunaan ubat jentik-jentik juga berkesan untuk menghapuskan jentik-jentik, manakala penggunaan kelambu dan juga semburan (fogging) juga boleh membantu.

Thursday, November 4, 2010

Keistimewaan Teras Gemunggal

Keistimewaan Teras Gemunggal



Seperti yang kita ketahui salah satu keistimewaan Kayu Gemunggal adalah menakutkan ular-ular dan binatang berbisa serta menghilangkan bisa akibat gigitan atau sengatan haiwan berbisa tersebut. Di sini ada di tunjukkan video dari klip "Majalah 3", mengenai keistimewaan Teras Gemunggal. Wartawan sendiri mencuba keberkesanan Teras Gemunggal tersebut dan ia amat benar... Subhanallah...
Maha suci Allah yang menjadikan sesuatu apa yang berada di muka bumi ini mempunyai fungsi dan khasiatnya tersendiri. Sama-sama lah kita menyaksikan klip video ini.

Ikhlas
-Asfandi-

Wednesday, November 3, 2010

Poligami

"Sayang, Abang minta izin untuk nikah sorang lagi,"
Aliyah yang sedang melipat kain,terdiam seketika.
Mungkin terkedu.
Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya
yang kian beranjak.

Adakah dialog tadi hanya dilafazkan didalam TV,
sementelah TV juga dipasang.
Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan
Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk? Dia menghela nafas panjang.
Dia memandang sekali imbas wajah Asraf Mukmin, kemudian tersenyum.

Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi,
bangun lantas menuju
ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segelas air sejuk
diteguk perlahan.
Kemudian dia ke bilik Balqis, Sumayyah, Fatimah.
Rutin hariannya,
mencium puteri-puterinya sebelum dia masuk tidur.
Dahulu, semasa puterinya
kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya.

Kini, anak-anak kian
beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera
bujangnya yang
berdua, si kembar, Solehin dan Farihin.

Pengabisannya dia kembali kepada suaminya. Asraf
Mukmin hanya diam,
membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh
yang diatur keluarga
hampir 16 tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah
keluarga yang
bahagia, Aliyah adalah ikon isteri solehah. Namun,
kehadiran Qistina,
gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir
kesetiausahaan di
jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah.

"Kau mampu Asraf, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu
untuk beri makan 2
keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan
lagi hujah apabila dia berdepan dengan Aliyah.

"Abang Asraf, Qis tak kisah. Qis sanggup bermadu
jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Qis, Qis
perlukan seseorang yang mampu memimpin Qis," masih
terngiang-ngiang bicara lunak Qis.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah.
Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia
bersiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman,
dia akan bersarapan berjemaah bersama isteri dan
anak-anak.

Aduhai, penangan Qis gadis kelahiran Bumi Kenyalang
benar-benar menjerat hatinya.

"Abang, Aliyah setuju dengan permintaan Abg. Tapi,
Aliyah nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan
tenang sayup-sayup suara isterinya.

Dia tahu, Aliyah bukan seorang yang panas baran.
Aliyah terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang
mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Aliyah
selama 1 hari saja,boleh?" pelik benar permintaan
isterinya.

Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun,
tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia
yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang
bukan-bukan.

Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu
bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain,
alamatnya perang dunia meletus lah jawabnya. Melayanglah periuk
belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang
ni, isteri-isteri lebih bijak. Teringat dia kisah seorang
tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara
menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu.
Kecacatan seumur
hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang
tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman
daripada Aliyah.

"Apa, nak suruh Qis jumpa dengan isteri Abg,"
terjegil bulat mata Qis yang berwarna hijau.

"Kak Aliyah yang minta," masih lembut dia memujuk Qis.
"Biar betul, apa dia nak buat dengan Qis?"
"Takutlah Qis, silap haribulan dia bunuh Qis!"

terkejut Asraf Mukmin.

"Percayalah Qis, Aliyah bukan macam tu orangnya. Abg
dah lama hidup dengannya. Abg faham,"

Qistina mengalih pandangannya. Mahu apakah bakal
madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan
pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua.
Heh, ini Qistina lah. Jangan haraplah jika nak
membuli aku. Desis hati kecil Qistina.

Hari ini genap seminggu Qistina bercuti seminggu.
Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk
menghubungi Qistina, namun tidak berjaya.

Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak
mengetahui ke mana Qistina pergi. Genap seminggu juga peristiwa
dia menghantar Qistina untuk ditemuduga oleh Aliyah.
Sedangkan dia diminta oleh Aliyah bermunajat di
Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik.
Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan
aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Qistina, saban malam dia
akan bersama dengan Aliyah serta anak-anaknya,
berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majlis
kuliah agama.
Membaca AlQuran secara bertaranum itu adalah
kesukaannya. Namun, lenggok Qistina melalaikannya.
Haruman Qistina memudarkan bacaan taranumnya. Hatinya
benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang
sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba
mencari dirinya, Asraf Mukmin yang
dulu. Asraf Mukmin anak Imam Kampung Seputih. Asraf
Mukmin yang asyik dengan berzanji. Menitis air
matanya.

Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah
terjadi pada hari itu. Aliyah menunaikan tanggungjawabnya
seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Aliyah.
Mulutnya seolah-olah terkunci
untuk bertanya hal calon madu Aliyah.

Tit tit... sms menjengah masuk ke kantung inbox hensetnya.

"Qis minta maaf. Qis bukan pilihan terbaik utk Abg
jadikan isteri. Qis tidak sehebat kak Aliyah. Qis
perlu jadikan diri Qis sehebatnya utk bersama Abg,"

Dibawah hensetnya, ada sekeping sampul besar.

Kepada:
Asraf Mukmin,
Suami yang tersayang...

Asraf Mukmin diburu kehairanan. Sampul berwarna cokelat
yang hampir saiz dengan A4 itu dibuka perlahan.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani,

Salam sejahtera buat suami yang tercinta, moga redhaNya
sentiasa mengiringi jejak langkahmu.

Abg yang dikasihi,

Genap seminggu sesi temuduga yang Aliyah jalankan
pada Qistina. Terima kasih kerana Abg membawakan Aliyah
seorang calon madu yang begitu cantik.

Di sini Aliyah kemukakan penilaian Aliyah.

1. Dengan ukuran badan ala-ala model, dia memang
mengalahkan Aliyah yang sudah tidak nampak bentuk
badan.
Baju- bajunya memang mengikut peredaran zaman. Tapi,
Aliyah sayangkan Abg...
Aliyah tak sanggup Abg diheret ke neraka kerana
menanggung dosa.
Sedangkan dosa Abg sendiri pun, masih belum termampu
untuk dijawab di akhirat sana , apatah lagi Abg nak
menggalas dosa org lain. Aliyah sayangkan Abg...

2. Aliyah ada mengajak dia memasak. Memang pandai dia
masak, apatah lagi western food. Tapi, Aliyah
sayangkan Abg...
Aliyah tahu selera Abg hanya pada lauk pauk
kampung. Tapi tak tahulah pula Aliyah kalau-kalau
selera Abg sudah berubah. Tapi, Aliyah masih ingat lagi,
masa kita sekeluarga singgah di sebuah restoran western
food, Abg muntahkan semua makanan western food tu. Lagi
satu, anak-anak kita semuanya ikut selera ayah mereka.
Kesian nanti, tak makan la pula anak- anak kita.
Aliyah sayangkan Abg...

3. Aliyah ada mengajak dia solat berjemaah. Kelam
kabut dibuatnya. Aliyah minta dia jadi Imam. Yelah,
nanti dia akan menjadi ibu pada zuriat Abg yang
lahir, jadinya Aliyah harapkan dia mampu untuk mengajar
anak-anak Abg nanti untuk menjadi imam dan imamah yang
beriman. Tapi, kalau dia sendiri pun kelam kabut memakai telekung...
Aliyah sayangkan Abg...

Abg yang disayangi,

Cukuplah rasanya penilaian Aliyah. Kalau diungkap satu
persatu, Aliyah Tak terdaya. Abg lebih memahaminya.

Ini penilaian selama 1 hari, Abg mungkin dapat membuat
penilaian yang jauh lebih baik memandangkan Abg mengenalinya lebih
dari Aliyah mengenalinya.

Abg yang dicintai,

Di dalam sampul ini ada borang keizinan berpoligami.
Telah siap Aliyah tandatangan. Juga sekeping
tiket penerbangan MAS ke Sarawak. Jika munajat Abg di
Masjid Putra mengiayakan tindakan Abg ini, ambillah
borang ini, isi dan pergilah kepada Qistina. Oh ya,
lupa nak cakap, Qistina telah berada di sawarak. Menunggu
Abg... Aliyah sayangkan Abg... Tetapi jika Abg
merasakan Qistina masih belum cukup hebat untuk dijadikan
isteri Abg, pergilah cari wanita yang setanding dengan
Aliyah... Aliyah sayangkan Abg...

Tetapi, jika Abg merasakan Aliyah adalah isteri yang
hebat untuk Abg.. tolonglah bukakan pintu bilik ni.
Aliyah bawakan sarapan kegemaran Abg, roti canai..
air tangan Aliyah.

Salam sayang,

Aliyah Najihah binti Mohd Hazery


Tangannya pantas membuka pintu biliknya. Di situ
berdiri Aliyah Najihah bersama-sama hidangan sarapan pagi
kegemarannya. Dia tersenyum!

Benar, tiada isteri sehebat Aliyah isterinya!!! !!

************

Bersyukurlah dengan apa yg kita ada. Cinta pada kecantikan tidak akan kekal selamanya.. Kita cuma akan menghargai sesuatu itu apabila kita telah kehilangannya...
Jangan

Thursday, October 28, 2010

Asal Usul Api di Dunia

Diriwayatkan bahawa Rasululallah pernah menceritakan betapa asalnya kejadian api di dunia ini. Setelah Nabi Adam a.s. dihantar ke dunia kerana memakan buah larangan, maka Allah swt telah memerintahkan malaikat Jibril a.s. supaya mengambil api dari neraka untuk dihantar ke dunia untuk kegunaan Nabi Adam a.s. Maka Jibril a.s. pun diperintahkan untuk meminta api tersebut daripada malaikat penjaga api neraka iaitu Zabaniah.

Jibril : wahai Zabaniah, aku diperintah utk mengambil sedikit api neraka untuk dihantar ke dunia bagi kegunaan Adam a.s.
Zabaniah : Sebanyak mana sedikit itu ?
Jibril : Sebesar kurma. ..
Zabaniah : Kalau sebesar buah kurma api neraka itu engkau bawa nescaya akan cairlah tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi akibat kepanasanya.
Jibril : Kalau begitu berilah aku sebesar separuh dari buah kurma…
Zabaniah : Kalau sebesar separuh buah kurma api neraka ini engkau letakkan di dunia nescaya tidak akan turun walaupun setitik hujan dari langit dan tidak ada suatu pun tumbuhan akan tumbuh di bumi nanti..
Memandangkan keadaan yang rumit ini maka Jibril as pun menghadap Allah untuk mendapatkan saiz yg perlu di hantar ke dunia.
Allah swt pun memerintahkan supaya Jibril mengambil sebesar ZARAH sahaja dari api neraka untuk di bawa ke dunia. Maka Jibril as pun mengambil api neraka sebesar zarah dari Zabaniah tetapi oleh kerana kepanasan yg keterlaluan api neraka sebesar zarah itu terpaksa disejukkan dengan mencelupnya sebanyak 70 kali ke dalam sungai di syurga dan sabanyak 70 buah sungai.
Selepas itu Jibril as pun membawa api itu turun ke dunia dan diletakkan di atas sebuah bukit yg tinggi. Sejurus setelah diletakkan api tersebut, tiba-tiba bukit itu terus meleleh dan cair. Maka cepat-cepat malaikat Jibril mengambil semula api tersebut dan menghantar semula ke neraka. Hanya sisa-sisanya sajalah yang terdapat di dunia ini seperti api yg sering kita gunakan untuk pelbagai keperluan termasuk api gunung berapi dan sebagainya.

PENGAJARAN
Bayangkanlah kepanasan api neraka yang sebesar zarah yg terpaksa disejukkan dalam 70 buah sungai dgn sebanyak 70 celup setiap sungai dan hanya sisanya saja itupun manusia tidak dapat bertahan akan kepanasanya bagaimana dengan api di neraka itu sendiri. SEBESAR ZARAH SAHAJA.

Wednesday, October 20, 2010

Blog Koleksi Cincin Istimewa


Assalamualaikum...

Saya baru membina blog hobi baru saya. Koleksi Cincin. Ada beberapa Koleksi Cincin yang Istimewa dan menarik untuk saya kongsi bersama rakan-rakan semua. Ada juga yang dijual jika rakan-rakan ingin membeli.

Oleh itu silalah melawat blog saya ini :>> http://hikmat-alam.blogspot.com/ untuk melihat dan menambah pengetahuan kita mengenai khasiat herba-herba dan kayu-kayan ciptaan Allah di muka bumi ini.

Sebarang pendapat dan perkongsian cerita amatlah dialu-alukan.

Wassalam...

Ikhlas
-Asfandi-

Saturday, October 16, 2010

Tazkirah Untuk Semua

Saya ingin kongsikan satu tazkirah yang dikira sebagai peringatan buat kita semua.

Semoga sedikit ilmu yang tidak seberapa ini membuatkan kita berfikir sejenak dimanakah kuasa kita sebagai seorang lelaki yang di muliakan Allah.. Wanita sebagai pengikut ketua sebuah keluarga..

Pertama:- Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat, tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.

Kedua:- Suaminya

Apabila seorang suami tidak mempedulikan kelakuan isterinya. Membiarkan isterinya bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam diri.. walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Ketiga:- Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kepala abang-abangnya. Jika mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM.. tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Keempat:- Anak Lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak.. nantikan tarikan ibunya.

Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat…maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami / abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar tidak silap firman ALLAH S.W.T.:-

“Hai anak adam peliharakanlah diri kamu serta ahli kamu dari api neraka, di mana bahan pembakarnya ialah manusia dan batu-batu..”

Hai wanita, kasihankan ayah anda, suami anda, abang-abang anda serta anak-anak lelaki anda…kesiankanlah mereka dan diri kamu sendiri.. jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh dan dengan ikhlas..

Akhir kata, marilah kita berdoa agar kita semua terselamat dari ditarik dan tertarik.. oleh mana-mana pihak. Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH S.W.T. nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA.. semua kaum muslim masuk syurga.. janganlah kita membuang atau tidak mengendahkan janji ALLAH S.W.T.

Sunday, September 5, 2010

Teka-Teki Hari ini (2010-09-05)

Soalan 1:
Bilakah masanya seseorang itu menutup aurat walaupun sebelum ini tidak???
Jawapan : Bila dikafankan...

Soalan 2:
Dia manusia, tetapi tidak tidur, tidak makan, atau mati. Siapa dia???
Jawapan : Raja(dia beradu, santap, dan mangkat)

Soalan 3:
Ketika ianya lebat, ia tidak boleh dicukur. Apakah ia???
Jawapan : Hujan Lebat.

Jawapan untuk 3 Soalan ini: sila tekan "Ctrl+A"

Monday, August 30, 2010

Lawak Jenaka-Kentut

Kentut

Seorang wanita tua pergi ke klinik untuk membuat pemeriksaan. Doktor bertanyakan kepada wanita tersebut apa masalahnya.

Wanita tua menjawab dia menghadapi masalah kentut yang tidak berbunyi dan tidak berbau, sedangkan dia telah kentut sehingga sepuluh kali banyaknya ketika berada di pejabat. Memandangkan kentutnya tidak berbunyi dan berbau dia langsung tidak menyedari ianya berlaku. Doktor mendengar dengan teliti dan memberi wanita tua tersebut senarai beberapa jenis pil yang perlu di ambil. Doktor mengarahkan wanita tua itu mengambil pil-pil tersebut selama seminggu dan selepas itu datang berjumpa dengannya semula.

Selepas seminggu wanita tua itu datang semula ke klinik untuk menyatakan rasa tidak puas hatinya kepada doktor.

"Saya tak tau apa yang doktor berikan kepada saya, tapi bau udara di sekitar saya sangat busuk, tak dengar bunyi apa-apa pun tapi busuknya sangat dahsyat", kata wanita itu.

"Bagus, sekarang deria bau awak dah pulih, kita akan usaha untuk pulihkan deria pendengaran awak pula", kata doktor.

moral : Kita perlu berfikir dari pelbagai perspektif untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Jangan jumud, dan tidak mahu mendengar nasihat orang lain atau menerima hakikat yang ilmu orang lebih tinggi daripada kita.

Sunday, August 29, 2010

Teka-Teki Hari ini (2010-08-29)

Soalan 1:
Adakah ayam berkokok "siang-siang"???
Jawapan : Tidak. Ayam berkokok, (kok kokok kok)

Soalan 2:
Katak diterbalikkan jadi katak..kopi di terbalikkan jadi....???
Jawapan : Tumpahlah kopi tu...

Soalan 3:
Pohon apa paling banyak di hari lebaran???
Jawapan : Pohon Maaf Zahir dan Batin.

Jawapan untuk 3 Soalan ini: sila tekan "Ctrl+A"

Friday, August 27, 2010

Mukjizat Al-Quran



Banyak kajian serta cubaan mengelirukan kebenaran kitab suci tetapi temui kegagalan

JIKA kita ingin mengetahui dan rasai kehebatan satu-satu mukjizat seperti yang pernah berlaku ke atas umat sebelum kita, kemudian kita mengisytiharkan keimanan serta-merta dan memeliharanya, sila perhatikan al-Quran al-Karim.
Al-Quran ialah mukjizat kekal sebagai bukti kebenaran bahawa Muhammad adalah Rasulullah SAW. Pengekalan mukjizat al-Quran akan tetap dirasai oleh seluruh manusia hingga ke akhir zaman. Ini berbeza dengan mukjizat seketika yang hanya dirasai oleh umat sebelum kita, bahkan mukjizat yang dirasai oleh sahabat nabi, selain al-Quran.

Sebagai contoh, Nabi Nuh AS dengan mukjizat taufa
n dan air bah yang hanya berlaku untuk dirasai umatnya saja. Nabi Saleh AS dengan mukjizat unta hanya berlaku untuk dirasai umatnya saja. Nabi Musa AS dengan mukjizat membelah air laut dan hanya berlaku untuk dirasai umatnya saja. Nabi Isa AS dengan mukjizat boleh menghidupkan yang mati atas izin Allah dan hanya berlaku untuk dirasai umatnya saja.



Tetapi Nabi Muhammad SAW dengan mukjizat al-Quran berlaku untuk dan dirasai seluruh umat manusia ketika dan sesudah Baginda tidak kira masa dan tempat sampai hari kiamat dan ia akan kekal dipelihara seperti ditetapkan al-Quran yang bermaksud: "Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya" (Surah al-Hijr: 9), Dengan jaminan Allah ini, terpeliharalah kitab suci al-Quran daripada sebarang perubahan, dan bersinarlah cahayanya ke seluruh dunia.

Al-Quran itu sendiri boleh menjadi sebab kepada seseorang untuk memeluk agama Islam sama ada menerusi isi, bahasa, bacaan, lagu, suara, hiasan, nilai ekonomi bahkan tulisan atau kaligrafinya. Begitu pula ia menakutkan dan menggerunkan musuhnya menerusi isi, bahasa, bacaan, lagu, suara, hiasan, nilai ekonomi bahkan tulisan atau kaligrafinya. Ramai orang memeluk al-Quran dengan karakter al-Quran dan tidak sedikit pula yang memusuhinya bahkan menyeru untuk berperang melawannya seperti disebutkan al-Quran sendiri dengan ayatnya yang bermaksud: "Dan orang yang kafir berkata: "Janganlah kamu mendengar al-Quran ini dan tentanglah ia (dengan nyanyian dan jeritan riuh rendah serta tepuk sorak), supaya kamu berjaya (mengganggu bacaan atau menenggelamkan suara pembacanya)" (Surah Fussilat: 26)

Antara orang yang pernah menentang al-Quran ialah seorang profesor Matematik dan logik di Universiti Toronto, Kanada bernama Gary Miller. Pada 1977, beliau membuat keputusan untuk mengkaji al-Quran dengan tujuan mencari kesilapan dan kesalahan ilmiah dan sejarah yang ada di dalamnya.

Dia berharap dengan kajian itu boleh membantu rakannya, pendakwah Kristian untuk mengelirukan umat Islam dan mengajak mereka keluar daripada agama Islam dan memeluk Kristian. Pihak gereja dan yang berkepentingan menyokong tujuan 'mulia' ini dan memberikan apa jua keperluan kewangan dan moral bagi menjayakannya.

Apa yang diinginkan manusia lain dengan apa yang diinginkan oleh Allah dan yang pasti akan berlaku ialah apa yang diinginkan Allah, maka takdir yang baik menyebelahi Prof Miller dan kemudian membawanya untuk memeluk Islam setahun kemudian iaitu pada 1978 selepas menamatkan kajiannya. Kajiannya ini kemudian dibukukan dan diterjemahkan ke dalam bahasa Arab dengan tajuk al-Quran al-Muzhil (al-Quran Yang Mempesona) atau tajuk asalnya The Amazing al-Quran. Beliau menukar namanya menjadi Abdul Ahad Omar kemudian bekerja sebagai pensyarah di University of Petroleum and Mines, Dhahran, Saudi Arabia hingga ke hari ini masih menjadi pendakwah antarabangsa dan banyak menulis mengenai Islam.

Perkara pertama yang menarik perhatian Prof Miller ialah cabaran al-Quran yang mendakwa bahawa di dalamnya tidak ada kesalahan atau kesilapan apa pun juga. Beliau berkata: "Tidak ada seorang penulis pun di dunia ini yang memiliki keberanian kemudian dia menulis buku dan mendakwa bahawa bukunya itu tidak ada sebarang kesalahan mahupun kesilapan kecuali al-Quran, bahkan ia mencabar seandainya anda mencari-cari kesalahan itu anda pasti tidak akan menemukannya."

Beliau juga mengungkapkan kepesonaannya terhadap al-Quran dengan mengambil contoh bahawa dalam al-Quran ada satu surah yang diberi nama Surah Mariam yang mana di dalamnya ada diberitakan mengenai kemuliaan beliau yang tidak dijumpai di mana-mana kitab suci lainnya. Kita tidak menemukan surah yang dijoloki nama orang kesayangan Nabi SAW seperti Aisyah dan Fatimah. Malah nama baginda pun tidak banyak disebut al-Quran iaitu hanya lima kali jika dibandingkan dengan nama Nabi Isa as yang disebut sebanyak 25 kali.

Penentang kebenaran al-Quran mendakwa bahawa syaitanlah yang mengajarkan al-Quran kepada Nabi Muhammad SAW tetapi bagaimana di dalam al-Quran ada ayat yang maksudnya: "Oleh itu, apabila engkau membaca al-Quran, maka hendaklah engkau (terlebih dulu) memohon perlindungan kepada Allah daripada hasutan syaitan yang kena rejam." (Surah al-Nahl: 98)

Dr Miller berkata: "Seandainya aku berada dalam keadaan Rasulullah bersama Abu Bakar di gua di mana seandainya seorang daripada pengepungnya melihat ke bawah pasti mereka akan ternampak, maka jawapan ketakutan Abu Bakar akan dijawab secara semula jadi dengan ucapan 'mari kita cari jalan belakang' atau 'diam, jangan berkata-kata'. Akan tetapi Rasulullah SAW menjawab dengan tenang: "Janganlah engkau risau sesungguhnya Allah bersama kita." Adakah jawapan ini boleh dikeluarkan oleh seorang penipu atau jawapan seorang nabi yang percaya seratus peratus kepada pertolongan Allah?

Surah al-Masad (Tali Yang Dipintal) iaitu surah nombor urut 111 dalam al-Quran diturunkan 10 tahun sebelum matinya Abu Lahab. Ini bermakna bahawa di hadapan Abu Lahab ada sebanyak 365 x 10 = 3,650 peluang untuk membuktikan bahawa al-Quran adalah satu khayalan dan pembohongan. Selama itulah ada cabaran tetapi Abu Lahab tetap dalam kekufuran dan kekafirannya dan tidak tergerak hatinya untuk masuk Islam walaupun secara pura-pura. Surah ini sampai hari ini masih dibaca, bagaimana Rasulullah SAW yakin atas kebenaran yang dibawanya selama 10 tahun dan Abu Lahab sememangnya tidak akan memeluk Islam. Keyakinan ini membuktikan bahawa al-Quran memang wahyu Allah yang mengetahui segala sesuatu dan ia diturunkan kepada nabi terakhir yang diutus untuk umat manusia, Muhammad SAW.

Prof Abdul Ahad juga merujuk kepada New Catholic Encyclopaedia dalam topik 'al-Quran' dikatakan bahawa walaupun banyak kajian dan percubaan untuk mengelirukan kebenaran al-Quran tetapi pada akhirnya: "Selama berabad-abad muncul banyak teori mengenai sumber al-Quran tetapi tidak satu pun daripada teori itu boleh diguna pakai oleh seorang yang berakal." Beliau menambah ada gereja yang pada mulanya teruja untuk mengadaptasi teori berkenaan tetapi pada akhirnya mereka semua menolaknya dan malangnya mereka tidak berani untuk mengakui kebenaran teori umat Islam. Apa pendapat anda? Adakah anda masih meragui kebenaran al-Quran yang mempesonakan? Terima kasih Profesor Abdul Ahad.

Dipetik dari halaman www.Halaqah.net
Pengirim : Seharum Jannah
Editior : Ummi Munaliza

Sunday, August 22, 2010

Teka -Teki Hari ini (2010-08-22)

Soalan 1:
Binatang apa yang tiada kepala???
Jawapan : Ketam.

Soalan 2:
Buah apa yang ada susu???
Jawapan : Tembikai Susu

Soalan 3:
Dia hidup di udara, darat, dan air. Siapakah dia???
Jawapan : Burung Raja Udang

Jawapan untuk 3 Soalan ini: sila tekan "Ctrl+A"

Friday, August 20, 2010

Rumah Adalah Nikmat

Assalamualaikum w.b.t.

Rumah adalah tempat berteduh bagi kita. Tempat kita mengelakkan diri daripada panas dan hujan. Tempat beristirehat dan makan. Tempat kita menyimpan barang-barang kita dan pelbagai lagi fungsi yang kita sendiri adakan bagi keselesaan dan keselamatan diri dan keluarga kita. Namun tidak semua orang bernasib baik mempunyai rumah untuk berteduh. Ketika saya melalui jalan di sekitar Ibu Bandar di bulan Ramadhan ini. Saya mendapati ada beberapa orang lelaki dewasa yang tidur di perhentian bas, tepi-tepi jalan. Terdapat juga, seorang Ibu yang mendukung anaknya membentangkan tikar di kaki lima kedai yang ditutup dan duduk berehat bersama anak-anak kecilnya seramai 3 orang. Beg baju tersusun sebagai tempat bersandar dan mengalas kepala anak-anaknya yang keletihan pada cuaca yang panas. Jika di bulan-bulan yang lain, keadaan ini adalah amat jarang kelihatan. Tetapi di bulan Ramadhan ini kelihatan ramai “orang yang tidak berumah”.


Allah Subhanahu
wa Ta'ala berfirman : “Dan Allah menjadikan bagi kamu rumah-rumah (yang kamu dirikan itu) tempat tinggal dan Dia menjadikan bagi kamu dari kulit binatang binatang ternak: Khemah-khemah (tempat berteduh), yang kamu mendapatinya ringan (di bawa ke mana-mana) semasa kamu merantau dan semasa kamu berhenti dan (Dia juga menjadikan bagi kamu) dari berjenis-jenis bulu binatang-binatang ternak itu, berbagai barang perkakas rumah dan perhiasan, (untuk kamu menggunakannya) hingga ke suatu masa.” (An-Nahl : 80)
Di dalam al-Quran ada di sebutkan nikmat rumah dan tempat berteduh. Betapa susahnya kalau tidak berumah dan betapa peritnya hendak membesarkan anak-anak tanpa rumah. Di Malaysia terdapat satu siaran rancangan bertajuk “Bersamamu”. Rancangan ini memaparkan kisah-kisah keluarga yang susah, yang terdapat di dalam Negara kita sendiri. Kadang-kadang kita tidak pernah terfikir pun adakah wujud orang yang terlalu susah sehinggakan tempat berteduh berdindingkan plastik, rumah terletak di dalam hutan, jarak ke sekolah satu jam berjalan kaki, kerana tidak mempunyai kenderaan, lagipun kenderaan tidak dapat memasuki kawasan tersebut. Jika hujan sudah tentu basah, jika panas sudah tentu hangat. Nyamuk, agas, serangga hutan, tidak jemu datang bertandang. Betapa susah dan peritnya jika rumah yang ada tidak sempurna dan daif. Alhamdulillah, dengan bantuan pihak-pih
ak tertentu dan usaha Rancangan Bersamamu di TV3, kehidupan keluarga-keluarga yang kurang bernasib baik ini dapat dibela. Anak-anak dapat belajar hingga melanjutkan pelajaran ke universiti. Alhamdulillah...


Ibnu Katsir rahimahullah berkata: “Allah Subhanahu wa Ta'ala menyebutkan kesempurnaan nikmatNya atas hambaNya, dengan apa yang Dia jadikan bagi mereka rumah-rumah yang merupakan tempat tinggal mereka. Mereka kembali kepadanya, berlindung dan memanfaatkannya dengan berbagai macam manfaat.”

Banyak sekali kegunaan rumah bagi seseorang. Ia adalah tempat makan, tidur, istirehat, dan berkumpul dengan keluarga, isteri dan anak-anak, juga tempat melakukan kegiatan yang peribadi bagi diri masing-masing di dalam anggota keluarga. Allah berfirman : “Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu.” (Al-Ahzab :33)

Jika kita renungkan keadaan orang-orang yang tidak memiliki rumah, yakni orang-orang yang hidup di pengasingan, di tepi-tepi jalan serta para pelarian yang terusir di perkemahan-perkemahan sementara, nescaya kita akan memahami, nikmatnya ada di rumah.

Tentu kita akan tersentuh dan terharu mendengar orang misalnya dia mengatakan : “Saya tidak punya tempat tinggal tetap, kadang-kadang saya tidur di rumah si Fulan, kadang-kadang di kedai kopi, kebun atau di pantai, almari bajuku ada di dalam kereta.” Apabila mendengar ini kita akan lebih memahami makna kesusahan kerana tidak memiliki tempat tinggal atau rumah.

Ketika Allah mengazab orang-orang kafir, Allah mengambil dari mereka nikmat rumah ini, Allah mengusir mereka dari kampung halaman mereka. Allah berfirman : “Dialah yang telah mengeluarkan orang-orang kafir di antara Ahli Kitab dari kampung halaman mereka pada julung-julung kali mereka berhimpun hendak memerangi Rasulullah. Kamu (wahai umat Islam) tidak menyangka bahawa mereka akan keluar (disebabkan bilangannya yang ramai dan pertahanannya yang kuat) dan mereka pula menyangka bahawa benteng-benteng mereka akan dapat menahan serta memberi perlindungan kepada mereka (dari azab) Allah. Maka Allah menimpakan (azabNya) kepada mereka dari arah yang tidak terlintas dalam fikiran mereka, serta dilemparkanNya perasaan cemas takut ke dalam hati mereka, (lalu) mereka membinasakan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri (dari dalam) sambil tangan orang-orang yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian dari luar). Maka insaflah dan ambillah pelajaran (dari peristiwa itu) wahai orang-orang yang berakal fikiran serta celik mata hatinya.” (Al-Hasyr : 2)

Oleh itu bersyukurlah kepada Allah, jika kita cuma mempunyai rumah yang kecil. Kerana di luar sana terdapat lebih ramai lagi orang-orang yang tidak mempunyai rumah dan terpaksa tidur di jalanan. Allah sentiasa bersama dengan orang-orang beriman dan bersyukur...


Ikhlas
-Asfandi-

Tuesday, August 17, 2010

Membuat Air Penawar

Pada post sebelum ini, saya ada memberikan artikel mengenai Khasiat Air. Oleh itu bagi sesiapa yang ingin menggunakan air sebagai penawar sakit, mencerdaskan fikiran dan macam-macam lagi, selalunya mereka akan meminta Ustaz-ustaz menjampi(menggunakan ayat al-Quran dan doa-doa) pada air tersebut dan dengan izin Allah air tersebut menjadi penyebab seseorang itu sihat atau cerdas akal fikirannya. Salah-satu kebiasaan lagi adalah dengan pembacaan Yasin pada Air tersebut. Pada post kali ini saya ingin berkongsi dengan para pembaca semua bagaimana kita boleh sediakan air penawar untuk kegunaan sendiri atau orang lain; Insyaallah...

Berikut adalah cara-caranya:
1. Sediakan air:
antara air yang boleh digunakan:-
>>a. Air Zam-zam (yang paling baik).
>>b. Air jernih biasa yang telah dibacakan Surah Yaasin oleh 40 orang atau lebih.
>>c. Air Mineral semulajadi.
>>d. Lain-lain air mutlak yang jernih serta suci.

2. Bacakan :

(Klik pada doa untuk besarkan)

“Bismillaahisy syafi, bismillaahil kaafi bismillaahil mu’aafi, Bismillaahil la-dzi laa ya-dhur-ru ma’asmihi syai-un fil ardhi walaa fis-samaa’i wahuwas samii’ul aliim”

(Ertinya : Dengan nama Allah yang menyembuhkan, Dengan nama Allah yang mencukupkan, Dengan nama Allah yang bersama nama-Nya segala sesuatu yang ada di bumi dan di langit tidak akan berbahaya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui)

Teruskan dengan bacaan:
- Surah Al-Fatihah 7x
- Ya Baari (Maha Perancang /Mengadakan) 33x
- Ya Syakuur (Maha Pengampun) 33x
- Ayat Qursi 7x
- Surah Al-Ikhlas 7x
- Surah Al-Falaq 7x
- Surah An-Nas 7x
- Selawat Nabi Muhammad saw 7x

3. Doa dibacakan pada air

4. Jangan putus asa untuk mencuba. Lakukan berkali-kali sehingga nampak hasilnya.

5. Penyembuh yang mutlak adalah Allah S.W.T.


INSYAALLAH... Berkesan...


Graf Bilangan Pengunjung Yang Melawat Blog Ini

Terima Kasih Kepada Semua yang mengunjungi Blog Saya

Ads Google

Design by : Asfandi