SPECIAL OFFER!!!

Dapatkan Kata-Kata Hikmah Setiap Hari





Untuk mendapatkan Kata-Kata Hikmah dan info menarik ke email anda setiap hari, sila daftarkan email anda di bawah.


(Jangan lupa selepas masukkan email, buka email untuk mengesahkan pendaftaran)

Sila masukkan email anda:

Delivered by FeedBurner

Ads Google

Monday, December 27, 2010

Madah Hari Ini (2010-12-27)

"If You are Feeling Happy, don't ever forget to be prepared and confront dissapointment"

'Best' sangat ke dengan madah 'omputih' ni? kali ni pun Madah 'omputih' juga.
Okeylah. Ni adalah madah 'omputih' yang terakhir untuk tahun ni. Tahun depan insyaallah ada lagi. Madah ni saya dapat dari Kakak tersayang di Facebook dia.
Saya mulakan dengan 'translation' untuk ayat di atas tersebut.

"Jika kita merasa Gembira dan Senang Hati, jangan lupa sediakan diri untuk menghadapi kekecewaan."

Hmm... 'Translation' ada sedikit yang tak kena. Tak sedap bunyinya. Tapi tak mengapa... Makna ayat lebih kurang begitulah.
Kita perlu sentiasa beringat, di kala kita dalam keadaan bergembira, akan ada masa kita diuji dengan kekecewaan dan kesedihan. Ini adalah lumrah kehidupan kita sebagai manusia di muka bumi ini, untuk melihat sejauh mana tahap keimanan kita kepada Allah. Ini ada dijelaskan di dalam Al-Quran:

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.?
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Begitulah apa yang berlaku, setiap ujian daripada Allah adalah untuk melihat sejauh mana tahap iman seseorang hambanya. Namun ada orang yang tak mengerti dan persoalkan kenapa perkara-perkara yang menyedihkan berlaku pada diri mereka. Maka jawapan untuk itu terdapat di dalam Al-Quran:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216

Sesungguhnya, kita cumalah Insan yang lemah dihadapan-Nya. Tidak berkuasa satu pun tanpa izin dari-Nya. Oleh itu, kita kenalah sentiasa ingat pada Allah. Jika kita rasa tiada tempat untuk kita mengadu dan memohon pertolongan. Ingatlah, Allah sentiasa ada untuk kita:

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45

Allah sentiasa bersama hambanya yang bersabar dan beriman. Setiap kesedihan dan kesusahan ada kegembiraan dipenghujungnya. Seperti dalam firman Allah:

"Maka sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan"
-Surah Al-Insyirah ayat 5

kemudian ditegaskan lagi...

"Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan"
-Surah Al-Insyirah ayat 6

Dua kali Allah tegaskan perkara ini. Oleh itu, kita sebagai hambanya, jangan khuatir. Allah sentiasa ada bersama dengan kita. Tingkatkan tahap keimanan kita pada-Nya. Lakukan segala suruhan-Nya... Insyaallah segalanya akan selamat...

Akhir sekali..

Silalah hayati lagu dari Maher Zain - INSYAALLAH




Untuk download lagu ini klik sini

Wassalam...

Ikhlas,
-Asfandi-

No comments:

Post a Comment

Graf Bilangan Pengunjung Yang Melawat Blog Ini

Terima Kasih Kepada Semua yang mengunjungi Blog Saya

Ads Google

Design by : Asfandi