Lagu Yang Bermakna

Assalamualaikum...

Selepas posting Lagu Warisan-Anak Kecil Bermain Api, hati saya terdetik, betapa lagu boleh memainkan peranan dalam menaikkan motivasi dan semangat seseorang. Daripada penelitian saya, Irama dan Lirik itu jika disatukan dengan indah akan dapat meresap ke sanubari setiap insan.

Saya ingin mengambil satu contoh iaitu Lagu Seroja.
Mesej yang disampaikan melalui lagu Seroja , nyanyian asal S.Effendi dan kini dipopularkan kembali oleh Jamal Abdillah dan semakin popular bila Mawi menyampaikannya pada konsert akhir Akademi Fantasia 3, mengandungi makna yang mendalam dan nasihat yang amat bernilai. Dalam lirik yang dihasilkan oleh Hussein Bawafie ini terdapat beberapa baris yang amat bermakna:

1-Rupa yang elok di manja, jangan dimanja,
Pujalah ia oh saja, sekadar saja...

2- Sekarang bukan, bermenung,
Zaman bermenung
...

Petikan yang pertama dapat membawa kesedaran agar tidak berkhayal dan yang kedua berperanan untuk membina semangat untuk bekerja kuat, tidak bermenung tetapi terus maju mengikut peredaran zaman.


Terdapat juga lirik lagu yang mencerminkan ketinggian nilai-nilai budaya, Hati Kama yang ditulis Hairul Anwar Harun, nyanyian Noraniza Idris dan Siti Nurhaliza.

Mengindang-ngindang padi huma
Mengindang dalam tampaian
Memandang-mandang Hati Kama
Memandang-mandang dalam renungan


Mendengar lagu ini kita terbayang dua orang gadis yang sedang mengindang atau menampi padi. Ketika menampi itu lalu seorang yang menarik perhatian kerana pekerti dan tingkah lakunya. Mengindang-ngindang padi bererti menampi-nampi untuk mengasingkan yang bernas dari yang hampa, yang beras dan yang antah. Perbuatan mengindang adalah simbolis dari memilih antara baik dan yang buruk. Malangnya generasi muda tidak lagi mengenal indang atau nyiru, malah tidak dapat menghayat ketinggian falsafah yang terdapat padanya.Peribahasa Melayu berkata, “Kecil tapak tangan, nyiru saya tadahkan” Ini bermaksud setiap pemberitan hendaklah ditampi, ditapis dan dinilai kalau-kalau ia mengandungi sesuatu muslihat. Jangan terus menerima tanpa diselidiki.

Nantikan 'posting' saya akan datang yang mana saya akan sertakan lirik penuh dan mp3 Lagu Seroja dan Lagu Hati Kama. Semoga kita mendapat manafaat daripadanya...

Bakat dikurnia jangan disalahguna. Jangan kufur nikmat yg diberi percuma. Guna kelebihan untuk khidmat bersama. Jagalah Ugama, Bangsa dan Negara

Ikhlas,
-Asfandi-

Comments