Kreatif! Melukis Dengan Cahaya

Seorang pakar fotografer, iaitu Tarmizi Shukri berkongsi bagaimana untuk menghasilkan lukisan cahaya dengan menggunakan kamera DSLR. Lukisan cahaya ternyata sangat menarik dilihat. Apa lagi, jom baca!

Melukis bukan setakat menggunakan berus lukis, tetapi ia juga boleh digunakan dengan cahaya. Tidak percaya bukan? Sejak wujudnya kamera DSLR, semuanya tidak menjadi mustahil. Hari ini kita akan cuba pelajari bagaimana untuk menghasilkan satu imej lukisan dengan cahaya. Sekarang kita tengok pulak macam mana nak menghasilkan gambar yang kreatif dengan shutter speed. Gambar-gambar di bawah dihasilkan menggunakan teknik “light painting” dan “slow shutter speed”. Step nya adalah seperti berikut :
  1. Set ke mode manual, set aperture kepada F10 dan ke atas, ISO serendah yang boleh (cth: 100)
  2. Setkan slow shutter speed seperti 10 saat atau 20 saat bergantung kepada objek yang hendak dilukis. Pastikan exposure meter berada pada 0 atau 1.
  3. Gunakan tripod atau letak kat tempat yang stabil untuk elak “camera shake”.
  4. Tekan shutter.
  5. Lukis objek atau apa-apa je yang korang rasa nak lukis menggunakan sumber-sumber cahaya seperti lampu suluh, handphone, lighter dan sebagainya. Pastikan korang lukis ikut masa shutter speed. Kalau korang set 20 saat, korang habiskan lukisan korang dalam masa 20 saat.
  6. Tengok hasil kat kat kamera korang, adjust shutter speed dan aperture sampai korang dapat hasil yang korang nak.


Berikut merupakan hasil lukisan cahaya:










Bagaimana? Cantik kan? Apa tunggu lagi, bagi yang memiliki camera DSLR tu, cubalah teknik ini untuk mencari kelainan.
Selamat mencuba...

Comments